2013

År 2013 hade Summerburst etablerat sig som en utav Sveriges och Skandinaviens största festivaler. Efter succéåret 2012 där festivalen hade utökats till två dagar, och även slog upp festivalportarna i Göteborg var det många som såg fram emot 2013 års festival. Med maxat antal besökare i de båda städerna fick publiken se artister så som Steve Aoki, Axwell, Zedd, Steve Angello, Hardwell, Alesso, W&W, Sebastian Ingrosso och Dimitri Vegas & Like Mike på Stockholms Stadion den 14–15 juni och på Ullevi den 7–8 juni.

Det kommersiella genombrottet för den elektroniska dansmusiken var också något som märktes i biljettförsäljningen. Över 100 000 personer besökte Summerburst Festival i de båda städerna år 2013 och fick se uppträdanden från bland annat Axwell, Steve Angello, Sebastian Ingrosso, Alesso Dimitri Vegas & Like Mike, Albin Myers, La Fleur, Madeon, Steve Aoki, Hardwell, David Guetta, Otto Knows, Zedd, Galavant, Josefin Rosen och Cazzette.

Efter väl lyckade arrangemang två år i rad var det dags för Summerburst att leverera en festival i samma höga klass som det varit föregående år och som tagit dem till var de är idag. Efterfrågan var hög, och den skulle komma att bli högre. I Stockholm skulle festivalen hållas på Stockholms Stadion, precis som föregående år, och i Göteborg på Valhalla IP. Den angenäma problematiken som uppstod med den höga efterfrågan var att festivalen sålde fler än de 20 000 biljetter som var planerade att säljas i Göteborg och man kunde inte längre hålla festivalen på Valhalla IP. Istället flyttade Summerburst in på Ullevi vilket tog festivalen till ytterligare en nivå. I samband med biljettsläppet hade man genom videohälsningar gått ut med att de då tidigare Swedish House Mafia-medlemmarna Axwell och Sebastian Ingrosso skulle uppträda på årets upplaga av Summerburst. Axwell i Göteborg och Sebastian Ingrosso på hemmaplan i Stockholm. Tidigare under året hade Swedish House Mafia turnerat världen över med deras avskedsturné. Summerburst hade blivit en festival att räkna med. Inför Summerburst i Stockholm kallade nöjesreportern Zandra Lundberg Summerburst för ”folkets festival” i Aftonbladet och Summerburst nämns i samma artikel som en succé även detta år. Medan musik-experter och musikrecensenter som vanligtvis skriver om det svenska popundret och om festivaler med rock-inriktning, försöker sätta ord på varför och hur Summerburst har blivit den folkliga festival den har blivit, fortsätter den elektroniska dansmusiken bara att växa och musikbranschen världen över börjar inse värdet med den elektroniska dansmusiken. Under året får den svenska producenten och DJ’n Alesso uppdraget att göra en dansversion av det amerikanska bandet OneRepublic’s hit ”If I Lose Myself”, vilket blir en fullträff. Avicii uppträder med liveband på Ultra Music Festival i Miami och ger senare ut megahiten ”Wake Me Up”, med inslag av country. Låten, som är en del av hans succéalbum ”True”, blir en av de mest streamade låtarna någonsin på Spotify. Sebastian Ingrosso ger ut hitlåten ”Reload” tillsammans med australiensiske producenten Tommy Trash. Axwell ger ut ”Center Of The Universe” med Magnus Carlsson. Nederländska producenterna Hardwell och Martin Garrix gav ut låtarna ”Spaceman” respektive ”Animals” vilket skulle generera att de båda skulle komma att vinna det prestigefulla priset som världens bästa DJ som tidningen ”DJ Mag” utnämner. Hardwell samma år, Martin Garrix senare. Skruvade man in vilken kommersiell radiostation som helst hörde man nästan garanterat en låt med inslag av EDM. Hade inte människor hittat till den elektroniska dansmusiken innan, hade de gjort det nu. Inför festivalen gav Summerburst tillsammans med playkanalen Pocket Entertainment ut en TV-serie i miniformat vid namn ”Inför Summerburst 2013”. I avsnitten, som leddes av Calle Dernulf, får tittaren en inblick i hur arbetet bakom festivalen går till, både för arrangör och artist. Det gavs även detta år ut en tema-låt för festivalen. Det blev den halländska duon Galavant som gav ut låten ”Tonight” som idag har över sju miljoner streams. I början av året sände SVT den en timmes långa aftermovien på TV där det bästa från festivalen var med. Allt från lycklig publik, till artisternas uppträdanden och scenproduktion. Syftet var att, genom rutan, förmedla den euforiska känslan man får av att vara i ett publikhav på Summerburst med tiotusentals människor och uppleva musiken i sitt rätta element.

Se filmen här.